Sosyal
eşitsizlik ve ayrımcılık pek çok romanın da konusu olan sosyal bir süreçtir.
İnsanlar tarafından yaratılmış ve koşulsuz bağlılık gösterilen insan
meyveleridir. Gogol’un Ölü Canlar’ı, Bir Delinin Güncesi; Dostoyevski’nin Ölü
Evinden Anılar’ı, Yer Altından Notlar’ı; Kafka’nın Dava’sı; Hugo’nun Sefiller’i;
Dickens’ın İki Şehrin Hikayesi ve daha nicesiyle...
Elbetteki
pek çoğunda ana tema değildir lakin toplum içinde kaçınılmaz bir süreç olduğu
için romanlara yansımış olması şaşırtıcı da değildir. Gogol, tiplemelerinde
ziyadesiyle memuriyet hayatından yararlanmıştır. 1.2.3.4.5...9. kalemler, kalem
arkadaşlıkları ve alt kademedeki memurların eşitsizlik akabinde doğan alt ve
üst kademe memurlarla kur(a)madığı iletişim süreçlerinden çektiği sıkıntılar; maddi
sıkıntıdan ziyade ruhsal doyumsuzluklarından, çektiği içsel ızdıraplardan
bahsetmiştir. Üstleriyle iletişim kuramayan kalem memurları; mutluluğu terfide
görüp onu da yıllardır alamayan ve dolayısıyla kendini yetersiz hisseden,
mutsuz kalem memurları; mutluluğu iş başarısında aramasına kızabileceğiniz
fakat yavaş yavaş idrak ettiğiniz durumla kendilerine hak verdiğiniz kalem
memurları; toplum tarafından inşa edilen kafese hapsolmuş ve toplumsal baskı
altında daha da ezilmiş kalem memurları, ezildikçe işteki başarısızlığıyla sosyal
yaşantısında da haksızlığa uğrayan kalem memurları; genelde bekar, yalnız, acı içinde
kıvranan kalem memurları ve tüm bunlarla idrak ettiğiniz durumun pekişmesiyle
kendilerine acımaya başladığınız kalem memurları...
Bu kalem memurlarının benzer, orta halli
yaşantılarının kapılar arkasında yaşandığını düşünmeyin. Aksine oldukça göz
önünde yaşanır, üstlerinden işitilen azarlarda üst kademe memurun ulaşabileceği
en yüksek doyum vardır ve bu doyum alt kademe memura hiç de sakınılmadan ulaşır.
Yani tamamen gözler önünde. Kendi varlığını gerçekleştiremeyen kalemler ise
yavaşça hastalığa boyun eğerler. Aylık kazanç elde etmek, kurallara uygun
yaşamak, elit dost çevreleri edinmek ve edinilen bu çevreye uyum sağlamak
başlıca görev gibidir. London, bize Martin Eden karakteri ile bu mecburiyeti en
doğal haliyle sergiler. Yayınlanamayan yazılar, üne kavuştuktan sonra tek bir
kelimesi değiştirilmeden yayınlanan ve hayli kazanç sağlayan sermayeye
dönüşürler. Hâlbuki desteklenmeyen Eden’dan beklenen tek görev müstakbel
kayınpederinin yanında işe başlamasıdır. “Yazarlık onun ne haddine! Bu şansı
bulduğuna şükretmeli.” Ve Eden şahit olduğu gerçek dünyanın etkisiyle mutsuzluk
yolcuğuna adım atar, kazancıyla elde ettiği saygıyla…
İnsan
Alemi etrafından şekillenen ve bütünleşen her yeni kural, her yeni norm ve
ahlaki değer bize sınırları gittikçe daralan bir çerçeve sundu. Ve bu çerçeve
her geçen gün daha fazla kişi tarafından aşılmaya çalışıldı. Şanslıysanız
elinizi tutacak bir başka kuralsızla yol alır ve belki hastalığa yakalanmaz,
savaşır; belki savaşsanız bile kazanamaz yıpranır ve belki de en talihli
kahramanı oynarsınız. Yahut hem yalnızlığın pençesindeki bir adam olarak
kurtarmayı vaat ettiğiniz fahişeye de sırt çevirerek yalnızlığınıza bir
yalnızlık ve pişmanlığınıza bin pişmanlık daha katar, hastalığınızla
sevişirsiniz farkında olmadan. Ve yahut hasta bir kadın olarak yalnızca tek bir
çocuk diler onu da çingenelere kaptırıverirseniz umarsızca, hasret ve acı
çekersiniz yıllarca. Hasta bir insanın hasta bir gruba olan nefretinin resmini
çizersiniz. Alışırsınız belki zamanla verilen tüm yaşantılara, tüm hastalara ve
tüm hastalıklara. Kendi yarattığımız çerçeveler ve kendimizce barındırdığımız
hastalıklar içinde mutlu bir yaşam dileğiyle, desem komik gelir mi?
REFERANSLAR
Atay, O. ( 2008). Tutunamayanlar (42). İstanbul: İletişim Yayınları.
Burr, V. (2012). Sosyal İnşacılık (2. baskı) içinde (1-28). ( S. Arkonaç Çev.).
İstanbul:
Nobel
Yayınları. ( Orjinal Basım Tarihi 1995).
Çarkoğlu, A. ve Kalaycıoğlu E. ( 2009 ). Türkiye’de Toplumsal Eşitsizlik.
Yayınlanmamış
Makale. Sabancı Üniversitesi.
Dickens, C. (2007). İki Şehrin Hikayesi (Antik Batı Klasikleri 13). (M. G.
Topçu
Çev.)
. İstanbul: Lacivert Yayıncılık. (Orjinal Basım Tarihi 1859.)
Dostoyevski, F. (2015). Yer Altından Notlar (3). ( F. Arıkan ve S. Arıkan
Çev.). İstanbul: İthaki. (Orjinal Basım Tarihi 1864.)
Dostoyevski, F. ( 2013). Karamazov kardeşler (2). ( N. Coşar, Çev.). İstanbul: Sis
Yayınları
Gogol, N. V. (1997). Ölü Canlar (1). ( M. E. Karaörs Çev.). İstanbul: Morfa
Kültür Yayınları. ( Orjinal Basım Tarihi 1842.)
Gogol, N. V. (2002). Bir delinin hatıra defteri (1). (M. Özgül, Çev.).
İstanbul: Say Yayınları.
Kafka, F. (2014). Dava (G. Asan. Çev.). Ankara:
Nilüfer Yayıncılık.
Kafka, F. (2015). Dönüşüm (48). ( A. Cemal. Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
London, J. (1995). Demir Ökçe (8). ( Ş. Yeğin. Çev.). İstanbul: Oda Yayınları. (Orjinal
Çalışma Basım Tarihi 1979.)
London, J. (2013). Martin eden (2). (E. Aksan. Çev.). İstanbul: Sis Yayınları.
Pamuk, O. (2017). Masumiyet müzesi (12). Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
Ruy, J. (?). Sosyal Sınıflar ve Eşitsizliğin Kaynağı (X). ( E. Güçbilmez. Çev.
). 4
Kasım
15’. Yayınlanmamış Makale. Ankara Üniversitesi.
Süer, A. ( ?). Gogol’un Yapıtlarında Memur Tiplemeleri. Yayınlanmamış Makale.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder